Atv vagn

Test av atv vagn




Var hittar man en prisvärd atv vagn som inte kostar mer än motorcykeln man tänkt dra den med? Och en vagn som samtidigt tål att behandlas i skog och trädgård? Vi har hittat en, läs testnen nedan.


Att hitta en atv allroundvagn för dom mindre gårdarna är inte det enklaste. Söker man på nätet så är det allt som oftast dyra historier med högtlyftande flak och med boggiehjul. Men, nu är det ju inte det alla har ett behov av. Många söker bara en mindre vagn att köra ved, löv, grus eller som i vårt fall betor, majs och tjärburkar. Vi har tidigare för dessa dagliga sysslorna använt en timmervagn från Carlmans som är utrustat med avtagbart flak. Det vi ofta märkte var att vi körde med en halvfull vagn ut i markerna och dessutom väger vagnen sina stadiga 180 kg och är nästan 3 meter lång vilket inte gör den till den absolut smidigaste för ändamålet. Rent bränslemässigt så gör det också så att atv:n förbränner mer bränsle för att orka dra hela ekipaget.


Det var därför med spänning vi i verkstaden packade upp den dit levererade atv vagnen. Vagnen låg välförpackad i en trälåda och det var bara att med två skiftnycklar montera ihop hela härligheten. Vi var tre man som gick loss på vagnen (eller det som skulle bli en vagn) och efter ca 40 min var den ihop monterad. Monteringen gick väldigt lätt och enkelt och detta tack vare en lättförståelig monteringsanvisning som medföljde. Det enda som tog mer tid än det var tänkt var när vi skulle montera dit stänkskärmarna. Dessa är gjorda i en tunnare plåt och dessa hade under resans gång ändrat formen något så man fick med hjälp utav lite muskelkraft redigera till skärmen så den passade i bulthålen.


Väl ihop monterad så förvånades man utav hur lätt vagnen var. Vid första anblicken så tror man att vagnen är en överdimensionerad vagn för muskelbyggaren men konstruktionen lurar ögat. Konstruktionen är stark i sig men man har använt en lättare plåt till vagnsidorna och detta gör att vikten inte rusar iväg. Den bärande ramen är riktigt stark och välgjord. Hjulen är stora och gör sig helt rätt i skogen då marktrycket trots maxlast fördelas fint på hjulytan. Vagnen är även utrustad med tipp av en väldigt enkel men väl fungerande variant. Vagnens frigångshöjd gör att den rullar över det mesta och man kan nog säga att det är dragaren (atv) som begränsar släpvagnen och inte tvärtom.


Vi har nu under 3 månader testat atv vagnen under förhållanden som går över alla rimligheter men, det var också kravet vi fick på oss, -”kör livet ur vagnen så vi ser vad den går för”. Och, det har vi också försökt. Vi har kört vagnen i lera, på frusen plöja, i 45 cm snö, i minus 18 grader, i regn, över och igenom bäckar med normal last, med max last och med ännu lite mer last. Men, vi har gått bet. Vagnen har klarat påfrestningarna med bravur. Vi har med vagnen totalt rullat ut nästan 15 ton sockerbetor och lasten har som mest vägt 455 kg men då gick det knappt att köra pga att våra egen snickrade extra lämmar höll på att ge sig. Vi fick för att kunna max lasta släpvagnen bygga en extra läm ovanpå den ordinarie. Med dom ordinarie lämmarna så går inte vagnen att max lasta om det inte är så att det är rent bly man lägger i den.


Vårt användningsområde för vagnen har mestadels varit i rent viltvårdande syften där vi kört omkring med majs, bröd, hö, enslilage, spannmål etc i vagnen och till detta har jag svårt att hitta en som är bättre lämpad för dom mindre och mellanstora jaktmarkerna. Givetvis har jag även kört in några ton ved med vagnen och det är den också kanonbra till.


 


 


Här ser man tex hur sockerbetorna inte vill glida av pga att dom tar emot i lämmens övre del.

370 kg sockerbetor på släpvagnen.

Överkörning utav en mindre bäckfåra.

Som ni ser är baklämmen något deformerad. Detta är ett resultat sedan jag lastat på 4 st större björkstockar vilket fick till följd att när jag körde över ett dike lite för fort så slungades dessa upp och sedan ner mot vagnen med följd att luckan vek ihop sig något. Men, den fungera fortfarande.

Teknisk data

•Obromsad.

•Vippbar med fällbar bakstam.

•4-bults kraftiga luftgummihjul 25 x 12.00–9".

•Vikt: 141 kg.

•Max. last: 364 kg.

•Mått: 2460 x 1320 x 990 mm.

•Kulkoppling (50 mm) ingår.

•Oregistrerad.

•Levereras delvis omonterad.

•Pris 4499 svkr (2014)

Plus sidan

  • Vagnens flakplatta är i tunnaste laget för stenblock, betongblock. Något grövre plåt rent generellt hade varit ett steg närmre perfektion.
  • I vagnens flakplatta finns ett antal popnitshuvuden som sticker upp. Dessa har en otrolig förmåga att kunna ”suga” tag i matrial som man försöker tippa av från vagnen.
  • Den bakersta lämmen borde vara helt avtagbar på ett snabbt och enkelt sätt för att kunna tippa av all last på flaket. Med nuvarande fäste så innebär det att är det en last som hänger ihop så glider den ner och tar emot i luckans övre del vilket gör att det blir ett merjobb att få bort lasten.
  • Avsaknad av fästöglor för spännband på väl valda ställen..

Minus sidan

  • En otroligt smidig vagn för viltvårdaren, vedköraren eller för den som behöver en mindre gårdsvagn.
  • Tar sig fram i terrängen på ett följsamt och smidigt sätt.
  • Priset lämnar konkurrenterna bakom sig i ett rökmoln..


"Hunting isn´t something i do, its a part of who i am"


Copyright  © All Rights Reserved  by jaktguide.se